Newsletter je druh e-mailové správy, ktorú firmy  v určitých (ne)pravidelných intervaloch posielajú používateľom, čo o to prejavili záujem. Patrí medzi základné a vysoko účinné nástroje internetového marketingu. Termín sa používa v tejto anglickej podobe, do slovenčiny sa neprekladá.

Obsahovo býva newsletter zameraný na novinky, zaujímavosti alebo akčné ponuky. Ako istú formu propagácie ho využívajú marketéri z najrôznejších oblastí e-commerce (B2B spoločnosti, e-shopy i experti – jednotlivci).

Na čo newsletter slúži

Účelom newsletteru je informovať o novinkách a aktuálnych záležitostiach.
Pripomína príjemcovi existenciu odosielateľa (firmy, značky).
Buduje a udržiava vzťah s potenciálnymi i existujúcimi zákazníkmi, u klientov zvyšuje dôveryhodnosť.
Smeruje čitateľa ku konverzii – nákupu tovaru či objednanie služby, stiahnutie e-booku, aktivite na Facebooku, prečítaní článku na blogu pod.
Dobre zostavený newsletter má vždy určený cieľ, ktorý vyžaduje akciu adresáta.

Základná podmienka: získať súhlas príjemcu

Newsletter nemožno zasielať každému, ale podľa platnej legislatívy iba ľuďom, ktorí sa k jeho odberu sami prihlásili. Existuje množstvo spôsobov, akými je možné návštevníkom webu ponúkať možnosť dostávať newsletter.
Zvyčajne sa tak deje cez pop-up okno s registračným formulárom alebo na ceste zákazníka v rámci objednávky, kedy v jednom zo záverečných krokov môže zasielanie odsúhlasiť (podobne ako znenie obchodných podmienok). Nie je ničím výnimočným, keď tak užívateľ urobí na základe motivácie v podobe poskytnutej zľavy.

Výhody newsletteru

Lacné riešenie (niektoré e-mailingové programy sú dostupné úplne zadarmo pre určitý počet kontaktov).
Efektívne vďaka možnosti dobre zacieliť na vybranú cieľovú skupinu (pri správnej práci s databázou e-mailových kontaktov).
Jednoduché využitie rôznych typov obsahu pre obmenu cieľov.

Pozor na riziko označenie ako spam

Každý newsletter musí spĺňať niekoľko základných náležitostí, podľa ktorých príjemca alebo e-mailový klient vníma a vyhodnocuje jeho kvalitu. Inak hrozí, že odosielateľ po čase získa „nálepku“ spamerov a jeho správy budú automaticky končiť v spamových zložkách.
Čo by teda mal e-mail typu newsletter určite obsahovať?
Jednoznačné označenie odosielateľa.
Informáciu o tom, že e-mail je obchodným oznámením.
Odkaz, na ktorom sa môže príjemca z odberu newslettera odhlásiť.
Každému newsletteru na kvalite pridá i bezchybný text, užitočný obsah, zmysluplný predmet a údaje o spoločnosti, ktorá správu poslala.